Porsche SuperCup: een wereld van glitter and glamour. Hippe jonge mannen en mooie vrouwen, die op de beste locaties van Europa hun snelle sport van wereldklasse beoefenen. Tussen de jachten van de high society in Monaco, tot aan het trendy Zandvoort aan Zee, haar splendeur ademt weelde en luxe in het voorprogramma van de uitbundige Formule 1.

Wat merk je als topsporter van de pracht en praal die de autosport omringt? 911heaven.nl volgde coureur Loek Hartog een week in de aanloop naar ronde 7 van de Porsche SuperCup op Circuit Zandvoort, om dat te ontdekken.

Porsche SuperCup Rookie Loek Hartog

Loek Hartog (2002), rijdt in 2022 zijn eerste seizoen Porsche Supercup en dingt naast een plek in de algemene classificatie, ook mee voor voor het “rookie” (nieuwkomers) kampioenschap. Een titel die hij in 2021 al behaalde in de Porsche Carrera Cup Deutschland. In dat kampioenschap is Loek ook nog steeds actief, waardoor het een druk racejaar zal zijn met twee verschillende teams. Hartog rijdt de Porsche Carrera Cup met team Black Falcon en de SuperCup met het Italiaanse Ombra Racing.

Van 29 augustus tot 04 september streek het Formule 1 circus neer op circuit Zandvoort voor de Dutch Grand Prix. Uiteraard is de SuperCup er bij! Hoe beleefde Loek Hartog deze week?

Maandag – Rustdag

Nadat Loek op zondag zijn ronden reed op Spa Francorchamps, is het tijd om zijn lichaam rust te gunnen in de aanloop naar Zandvoort.

Tijdens het racen stijgt de temperatuur in de Porsche 911 GT3 Cup cockpit naar zo’n 60 graden celcius. De inspanning die een coureur in een sessie levert, is daardoor vergelijkbaar met het rennen van een marathon. Voor de SuperCup zijn er 3 sessies in een weekend: de vrije training, de kwalificatie en de race. Loek werkt dus 3 hele marathons per weekend af!

Racen is ook reizen. Naast het presteren op de baan, vraagt ook het reizen van circuit naar circuit veel van een rijder. Weinig slaap en slecht eten, je herkent het vast zelf van een vakantie, is een aanslag op je lichaam. Het is dus zaak dat Loek zijn energie en weerstand weer op peil brengt.

Betekent “rustdag” dan de hele dag in bed liggen en een salade wegknagen met wat Netflix? Nee, in tegendeel: Na een goede nachtrust en een flink ontbijt, gaat Loek Hartog in de ochtend eerst naar sportcentrum Maverick in Amersfoort om een motorsport-trainingsessie te volgen. GPFans.com maakte onderstaande video van zo’n stevige workout:

close

Blijf op de hoogte van de nieuwste Porsche blogs!

Ik stuur je geen spam! Beloofd.

In de middag stelt Loek voor zijn team het zogenaamde “Event Report” op: een uitgebreid verslag van het voorgaande raceweekend. Deze maandag is het de beurt aan een rapportage van de race op Spa Francorchamps. Wat ging er goed, wat niet, hoe was de afstelling van de auto, wat viel er op aan het circuit, etc.

Aan het eind van de middag springt Loek voor een uurtje op de racefiets voor een rit van zo’n 30 kilometer. Dan douchen, nog even de voeten omhoog en vroeg naar bed. Wat Loek “rust”noemt, is voor sommige anderen de activiteit voor een hele week.

Dinsdag – Sponsordag

Na de rustdag is Loek’s energie weer op niveau en staat er netwerken met zijn sponsoren op het programma. Op de dinsdag in de aanloop naar de Dutch Grand Prix kwamen kinderdromen uit bij sponsor Porsche Centrum Amsterdam: deze ontmoetingsplaats voor Porsche liefhebbers organiseerde de Kids Grand Prix. Echt ontzettend gaaf, want de auto van Loek Hartog stond op de showroomvloer om mee op de foto te gaan en er werd geracet bij Raceplanet Amsterdam, het kartcentrum van de familie Bleekemolen. Loek was er zelf al weer op tijd aanwezig, voor het opbouwen van zijn simulator en de event briefing.

De vele jonge fans krijgen op zo’n evenement race tips voor het kartcircuit en kunnen korte clinics volgen bij Loek, op zijn Porsche Cup simulator. De hele dag een uitgebreide meet & greet als het ware! Als je dan niet met een handtekening thuiskomt, doe je iets niet goed…

Woensdag – Simdag

Vanaf het midden van de week staat het racen weer op het programma. Vanaf woensdag kruipt Loek weer achter het stuur en doet dat als eerste op de simulator. Samen met Lamborghini coureur Daan Pijl spart hij over de tactieken en racelijn op het aankomende evenement en proberen ze samen zoveel mogelijk ronden te klokken om die data te testen. Natuurlijk is er ook veel tijd om te driften en te spelen op de sim: op die manier kan Loek met een open en creatieve blik blijven kijken naar het raceweekend.

In de middag deed Loek mee aan een tweede sponsor evenement, ditmaal georganiseerd door Pon Porsche Import: klanten van de Nederlandse Porsche centra waren welkom om het Circuit Zandvoort te verkennen op de fiets, onder begeleiding van SuperCup coureurs. Loek legde met plezier de fijne kneepjes van het hard gaan door de duinen uit, met natuurlijk de kombochten als hoogtepunt. Op de fiets zie je pas goed hoe schuin de hellingen zijn! Er werd gebarbecued met klanten en rijders, om de dag feestelijk af te sluiten.

Meteen naar bed, want op donderdag wordt je als coureur weer op de baan verwacht.

Donderdag – eerste verkenning

Vandaag wordt de tas ingepakt en begint de trip naar Zandvoort voor de eerste kennismaking van het circuit in het Porsche SuperCup Rookie programma. De rijders die dit programma volgen, doen een gezamenlijke trackwalk.

Erg belangrijk om de staat van het circuit te beoordelen: is de verf van de belijning nog ergens glad?, is er voor de Formule 1 een curbstone weggeboord?, is de bocht veranderd sinds de vorige keer? en hoe is het onderhoud van het asfalt?
Op die manier kun je bepalen, wat jouw limiet is waarop je de auto op alle stukken van het circuit kunt rijden en of je ergens rekening mee moet houden in de setup.

Na de trackwalk wordt het event rapport, dat Loek maandag heeft opgesteld, doorgenomen met het team. Aansluiten gaat hij altijd even informeel socializen met alle teamleden. Een kort praatje hier, even de sfeer aftasten daar, alvast wat kleine aanpassingen doornemen en kletsen over de strategie.

Ook nu weer vroeg onder de wol, vanaf morgen is alles gericht op race prestaties.

Vrijdag – Vrije training

Vroeg op en op tijd naar het circuit. Formule 1 races worden goed bezocht, waardoor er vaak lange rijen zijn op weg naar het circuit. Zelfs een kort ritje vanuit een hotel naar de baan kan dan al uren duren. Vandaar voor de meute aan, zodat je de sessie niet mist! Op Zandvoort is het goed geregeld en verloopt de reis vlot en voorspoedig.

Vrijdagochtend begint met de technische inspectie van de uitrusting van de coureurs. De helm, de overall, handschoenen alles wordt gecontroleerd voor de maximale veiligheid en bescherming.

Aansluitend is er, zoals ieder raceweekend, een 1-op-1 coachingsessie van het Porsche SuperCup Rookie programma. Samen met de Rookie coach van de Porsche SuperCup bespreekt Loek Hartog onder andere de data van de auto en hoe je dit moet interpreteren.Ook kunnen persoonlijke vragen in zo’n sessie aan bod komen. Denk daarbij aan coaching op het gebied van mindset, fitness, sponsoring, etc.

Loek moet op de vrijdag ter verificatie zijn licentie inleveren. De rest van de middag, tot aan de start van de training, zijn er activiteiten voor de fans. Denk hierbij aan rondleidingen, meet & greets en interviews.

Om 15:00 begint de rijdersbriefing in de Porsche Hospitality tent, die ongeveer een half uur duurt. Vanaf 16:45 worden de auto’s in gereedheid gebracht voor de vrije training.

Vrijdagmiddag om 17:30 is het dan eindelijk weer zo ver! Helm op, riemen vast en handschoenen aan: Loek gaat weer rijden. De vrije training begint en is hét moment om alle informatie die in de voorgaande dagen in gesprekken, de trackwalk en op de simulator is vergaard in praktijk te brengen. Opnieuw veel data verzamelen en de setup proberen goed te krijgen voor de kwalificatie.

De oefensessie is drie kwartier later al afgelopen om 18:15, maar dan begint het échte werk pas voor Loek. Eerst is er ruimte voor netwerken met de mensen die hem ondersteunen. Loek zoekt zijn sponsoren op langs het circuit, of ze worden uitgenodigd in de hospitality van het team. Opnieuw zijn er meet & greets, rondleidingen en handtekeningsessies. De rest van de lange avond werkt hij samen met zijn race engineer aan data analyses, setup en strategie voor de rest van het weekend. Het wordt een latertje en uitgeput gaan ze naar bed.

Zaterdag – Kwalificatie

Laat op bed, maar vroeg er weer uit… Ook nu weer op tijd naar het circuit om niet in de file te belanden.

Na gister de eerste van de drie virtuele marathons te hebben afgelegd, is vandaag topprestatie nummer twee aan de beurt: de kwalificatie.
Maar voor het zover is, staan er nog coachingsessies en fan-activiteiten gepland. Tijd om je hoofd leeg te maken voor de kwalificatie is er nauwelijks, totdat de pre-qualifying begint om 12:45. Je hebt dan als coureur nog drie kwartier om je voor te bereiden op je aller snelste ronde van het weekend, die bepaalt waar je op de grid staat bij de start.

Op Zandvoort gaat om 13:30 het licht op groen voor de kwalificatie, waarbij Loek 30 minuten tot de uiterste limiet van de auto en zijn kunnen gaat. De juiste startplek maakt het verschil tussen inhaalrace morgen, of de concurrentie voorblijven. Hier wordt de basis van het resultaat van de zondag gelegd. Ook nu weer wordt het 60 graden in de 911 van Loek, hij verliest veel vocht en het wordt lastiger om je te concentreren. Door de zee van Oranje fans heen, lukt het om hard te gaan en penalties voor track limits te vermijden. Hartog kwalificeert zich als zevende en laat daarmee 25 deelnemers achter zich! Een topresultaat voor de Rookie uit Hoogmade.

De fans en sponsoren zijn dolenthousiast en willen graag hun support laten zien en aandacht van Loek. Dit zal nog even moeten wachten, tot na de debriefing met het team. De engineer en de monteurs moeten worden bijgepraat over de laatste details over de auto en het circuit.

Een half uur in de cockpit, maar toch weer een volle werkdag: het is tijd om te gaan slapen!

Zondag – Raceday!

Hier doe je het als coureur allemaal voor: de zondag! De hele week staat in het teken van de prestaties van de vorige zondag en de resultaten die je vandaag gaat halen. “In motorsports you’re only as good as your last race”, dus om het momentum te houden, zichtbaar te zijn in de pers en sponsoren waar voor hun geld te geven, moet er ook nu weer maximaal worden gescoord. Helemaal nu het de thuisrace is.

Ook nu gaat de wekker weer erg vroeg. Snel ontbijten en op weg naar de racebaan. Als er op vrijdag en zaterdag al drukte te verwachten was, is dat op raceday helemaal!

Vanaf 10:00 uur begint het officiële programma in de Porsche Coach Office, met een video-analyse van de race van vorig jaar. Hoe gingen de eerste meters richting de Tarzanbocht?, waar ontstonden incidenten?, zijn er situaties waar je je voordeel mee kan doen?

Na de analyse is er bijna een uur wachttijd, totdat de pre-race start begint, dus nog even snel tijd voor netwerken en voor de jonge fans: handtekeningen uitdelen, even in de auto zitten, alles om een full experience mee te geven om nooit te vergeten.

Gentlemen, start your engines!

Om 11:50 gaat de pitstraat open en worden de auto’s gereed gemaakt voor de race. Loek rolt om 12:05 de grid op, op weg naar de vierde startrij: het is tijd voor de opwarmronde!

5, 4, 3, 2, 1… één voor één gaan de lichten aan en vervolgens weer uit: Het veld is onderweg voor ronde 7 van de Porsche SuperCup op circuit Zandvoort. Onder luid gejuich van de Orange Army komt Loek Hartog zonder kleerscheuren de Tarzanbocht door en draait voor de eerste keer de kombocht in. Het wordt weer een spektakel!

Porsche SuperCup Zandvoort: chaotisch en spectaculair

En wat voor één?! Aanrijdingen zorgen twee keer voor de inzet van de safety car, waardoor het veld in elkaar wordt gedrukt en er wilde herstarts zijn. Jaap van Lagen is één van de slachtoffers, tijdens zijn beste SuperCup race ooit. Jaap startte op Zandvoort als derde en had in de Tarzanbocht de tweede plaats al in handen. Met nog dik vijf minuten op de klok, is er geduw en getrek in het middenveld: Sebastian Freymuth toucheert de Porsche 911 van Aaron Mason, die daardoor in een spin raakt en teamgenoot Stéphane Denoual vol in de flank torpedeert. De ravage is groot en de safety car komt voor de derde keer naar buiten. Tevergeefs, want met nog vier minuten te gaan wordt de wedstrijd onder rood afgevlagd.

Ondanks dit alles, weet Loek Hartog de race zonder noemenswaardige incidenten uit te rijden en komt als zevende over de streep. Door een tijdstraf van vijf seconden voor de als tweede gefinishte Morris Schuring, schuift Loek nog een plekje op en kan de zesde positie overall als eindresultaat noteren. In het Porsche SuperCup kampioenschap pakt Loek de derde plaats

De race is gereden, de punten zijn verdeeld. De teams zijn alles aan het inpakken en Loek keert huiswaarts. Op naar een volgende werkweek!

close

Blijf op de hoogte van de nieuwste Porsche blogs!

Ik stuur je geen spam! Beloofd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.