Tijdens de 8 uur van Bahrein op 12 november 2022 neemt het Porsche fabrieksteam afscheid van het FIA WEC, en bedankt alle betrokkenen met een speciale livery.

10 jaar FIA WEC

In 2012 slaan de FIA (wereld autosport bond) en de Automobile Club de l’Ouest (organisatie 24 uur van Le Mans) de handen ineen voor een officieel endurance racing wereldkampioenschap, het FIA WEC. Porsche doet aanvankelijk niet mee als fabrieksteam, maar de inzet van een 911 het Dempsey-Proton klantenteam doet de afdeling Motorsport van mening veranderen.

Porsche en Manthey racing als fabrieksteam

Voor 2013 presenteert Porsche de vernieuwde 991 RSR. Dit model was gebaseerd op een 911 Carrera 4S, in plaats van de gebruikelijke 911 GT3: doordat de straatversie van de GT3 niet op tijd in de showrooms stond, kon de auto niet worden gehomologeerd door de FIA. Bijkomend voordeel was dat de 911 GT3 daardoor gewoon ook kon worden ingeschreven in de eigen klasse. Men had er, vanuit marketing oogpunt, voor kunnen kiezen om de auto GT2 te noemen. De Duitsers kozen hier niet voor, omdat een 911 GT2 voorzien is van een blok met turbo’s en deze nieuwe RSR een atmosferische krachtbron had.

Porsche neemt voorafgaand aan dit tweede seizoen een 51% aandeel in tuner en klantenteam Manthey Racing, wat op dat moment wordt opgewaardeerd tot fabrieksteam. Precies op tijd om ’50 jaar 911′ te vieren!

De Porsche WEC succesjaren 2014 en 2015

De resultaten van 2013 waren niet om over naar huis te schrijven, 2014 bracht wel succes voor Porsche Team Manthey: plaats 2, 3, 4, 6 en 9 waren voor coureurs met een 911 RSR. Een jaar later liet men de naam Manthey vallen en werd voor het eerst de WEC-titel en ook het brons binnengehaald, nu onder de naam “Porsche Team”.

Nieuwe FIA GTE Reglementen

De renstallen en de FIA kwamen in 2016 nieuwe GTE reglementen overeen, met als doel de auto’s meer vermogen te geven. Men wilde een duidelijker onderscheid maken met de GT3 klasse. Ook al werden er aanpassingen gedaan, het lukte de ingenieurs niet om de auto snel genoeg te maken om mee te doen voor de prijzen.

Porsche 911 met middenmotor!

Porsche verraste eind 2016 vriend én vijand met de introductie van de nieuwste endurance racer voor het FIA World Endurance Championship: de 991 RSR. Een echte Elfer met een middenmotor, dat was (op de 993 GT1 na) nog nooit vertoond!

Porsche wint Le Mans en WEC

De Stuttgarters schreven zich in als “Porsche GT Team” voor het competitiejaar 2017 dat werd gebruikt als leerschool, om in 2018 een dubbelzege te pakken op Le Mans en ook de overall WEC-beker mee naar huis te nemen.

De 2019 RSR was 95% opnieuw ontwikkeld

Een laatste upgrade van de 911 RSR kwam in 2019, op basis van de 991.2. Een bijzondere keuze, want inmiddels was de productie van het 991 model gestopt en werden de eerste exemplaren van de 992 uitgeleverd. Ten opzichte van de auto uit 2017 was 95% opnieuw ontwikkeld en werd het Porsche het nieuwste 911 RSR model niet alleen in de WEC, maar door het fabrieksteam in de IMSA Weathertech Sportscar Championship ingezet.

Porsche 963 LMDh

Vanaf raceseizoen 2023 veranderen de FIA Endurance reglementen opnieuw. Ditmaal om de relevantie voor straatauto’s groter te maken en daarmee de sport interessanter te maken voor fabrikanten. Een nieuwe topklasse is geïntroduceerd, de LMDh (Le Mans Daytona hypercar). Veel fabrikanten hebben al laten weten in deze klasse te stappen, waaronder ook Porsche. Inmiddels is het wapen uit Baden-Württemberg onthuld: Porsche zal deelnemen met type 963.

Porsche 911 RSR zwaait af

Dit markeert ook meteen het einde van de Porsche 911 RSR en het GT Team in het endurance racen. Op 12 november rijdt de equipe haar laatste race, de 8 uur van Bahrein. Tijdens dit weekend zijn beide RSR’s bestickerd met de kleuren van de wagens die de afgelopen 13 jaar aan de start verschenen, van de standaard Porsche Motorsport kleuren tot de Rosa Berta (Pink Pig). Op de voorruit staat groot “Goodbye” en de achterspatborden hebben een vermelding van alle 16 overwinningen gekregen. Het dak is voorzien van de namen van alle coureurs die plaatsnamen in de cockpit, met daarbij “tot ziens” in de taal van alle landen waarin de RSR heeft deelgenomen aan races. Een waardig en kleurrijk afscheid van een tijdperk.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *