Porsche 911 GT3 R: Ready to race!
- Nieuwe generatie 911 GT3 R klaar voor de start vanaf seizoen 2023
- Meer vermogen, verfijnde aerodynamica en verbeterde balans
- Gebaseerd op invloeden uit de 911 GT3 Cup en de 911 RSR
Met de in België onthulde 911 GT3 R, toont Porsche een nieuwe generatie racewagens voor klanten. De kersverse supersportwagen voor races in de GT3-categorie, is gebaseerd op de huidige 992-generatie en is aan het begin van het seizoen 2023 “ready to race!”.
Porsche staat synoniem voor racen
Porsche staat sinds haar oprichting synoniem voor racen. Naast de fabrieksrijders, die met een in Stuttgart geprepareerde wagen op de grid verschenen, waren er in de vroege jaren al private eigenaren die een Porsche uit de showroom kochten en daarna de auto aanpasten voor de racerij.
Porsche zag snel in dat dit een interessante afzetmarkt was en kwam met “Kundensport”: als privaat raceteam hoefde je niet meer een seriemodel aan te schaffen, om deze dan zelf helemaal te strippen en geschikt te maken voor circuitgebruik.
Ook vandaag de dag kun je nog altijd -af-fabriek- een echte, gehomologeerde Porsche racewagen bestellen. Wil je racen met een 911? Dan biedt het merk daarvoor de succesvolle 911 GT3 R. Tijdens de 2022 editie van de 24 uur van Spa werd hiervan de nieuwste generatie gepresenteerd, die in actie komt vanaf seizoen 2023.
Porsche staat synoniem voor racen
De ontwikkeling van de nieuwe 911 GT3 R begon in 2019. Het verder verbeteren van de rijeigenschappen en handling voor zowel de PRO-rijders als de ‘gentleman-drivers’ kreeg prioriteit. Ook werd er voor de klantenteams gefocust op het stroomlijnen van de operationele kant van de auto en het verlagen van de bedrijfskosten. Porsche Motorsport biedt de nieuwe 911 GT3 R nu aan voor 511.000 euro plus btw en optionele extra’s.
Voortborduren op de succesvolle voorgangers
“De nieuwe 911 GT3 R heeft grote verwachtingen waar te maken”, zegt Michael Dreiser, Sales Director bij Porsche Motorsport. “Haar voorloper heeft sinds 2019 in vier seizoenen bijna alles gewonnen wat er te winnen valt in de GT3-klasse. Haar opvallendste successen zijn onder meer overall overwinningen tijdens de 24-uursraces op de Nürburgring en ook hier op Spa-Francorchamps. De voorganger behaalde klasse-overwinningen voor onze klanten tijdens de 24 uur van Daytona en de 12 uur van Sebring. Het nieuwe model biedt een nog groter spectrum aan afstellingsmogelijkheden in de handen van de Porsche-klantenraceteams.”
Eindelijk Porsche GT3 wagens op Le Mans!
De aankondiging dat de GT3-klasse wordt toegelaten tot de Amerikaanse IMSA-serie, maakte de weg vrij voor eenzelfde besluit in het FIA WEC World Endurance Championship: vanaf 2024 komen GT3-racewagens, zoals de nieuwe 911 GT3 R, voor het eerst in aanmerking voor deelname aan de 24 uur van Le Mans!
Comfort gericht op endurance racing
“De enorm succesvolle voorganger van deze nieuwe 911 GT3 R was een schot in de roos. De lat voor haar opvolger ligt dan ook hoog”, benadrukt Sebastian Golz, 911 GT3 R Project Manager bij Porsche Motorsport. “De nieuwe 911 GT3 R nog sneller maken was niet ons voornaamste doel – de Balance of Performance reglementen (BoP) zouden onze inspanningen daartoe gauw teniet doen (BoP reglementen: voorschriften die ervoor zorgen dat auto’s van verschillende fabrikanten ongeveer dezelfde specificaties hebben qua vermogen, etc., voor een gelijk speelveld). Voor ons ging het er vooral om, dat onze klanten langer hard kunnen rijden met deze racewagen. Dit vereist duurzaamheid en daarom hebben we ons vooral gericht op verbeterde rijeigenschappen. Dit wordt weerspiegeld in het breder bruikbare toerentalbereik van de nieuwe 4,2-liter motor, de stabielere en constantere aerodynamica en lagere belasting van de achterbanden. Hierdoor hebben deze minder last van slijtage en gaan langer mee.”
Blok zo goed als gelijk aan de powerunit van de 911 productiewagens
Het hart van de nieuwe racewagen wordt gevormd door de 911-krachtbron van de 992-generatie, die zo goed als gelijk is aan het blok van de productiewagens. Net als in het vorige model is het een watergekoelde zescilinder met vierkleppentechnologie en directe brandstofinjectie. De belangrijkste nieuwe ontwikkeling is de cilinderinhoud: net als bij de 911 RSR is de inhoud van de nieuwe 911 GT3 R met ruim vijf procent toegenomen van 3,997 naar 4,194 cc. Hierdoor is het piekvermogen van de motor opgevoerd tot ongeveer 416 kW (565 pk). Maar bovenal heeft Porsche de koppel- en vermogenscurve over het hele toerenbereik geoptimaliseerd. Daardoor is de nieuwe 4,2-liter zescilinder beter beheersbaar voor gentleman-drivers.
Krachtbron | Watergekoelde 6 cilinder boxermotor |
Motorinhoud | 4194 CC |
Maximale toeren | 9250 per minuut |
Vermogen | ca. 416 kW (565 PK) |
Homologatie | Single-seater klanten racewagen; gehomologeerd voor de FIA GTE categorie; homologatie basis: Porsche 911 GT3 (992). |
Betere gewichtsverdeling
De hoogtoerige zescilinder werkt zonder turbo en zit zoals gebruikelijk weer achter de achteras , waardoor de tractie en het remmen worden verbeterd. Het blok is echter 5,5 graden naar voren gekanteld, waardoor er meer ruimte is voor de diffuser aan de onderkant. Hulpaggregaten zoals de dynamo en de aircocompressor werden een flinke meter naar voren én verder naar beneden in een ruimte voor de motor en versnellingsbak verplaatst, wat een positief effect heeft op de gewichtsbalans van de 911 GT3 R. De sequentiële zes-versnellingsbak is afgeleid van de huidige 911 GT3 Cup. Schakelpaddles besturen een elektronische schakeltrommel die bijzonder snel en nauwkeurig schakelen mogelijk maakt.
Makkelijker voor de pitcrew
De ophanging van de nieuwe 911 GT3 R – waarvan veel details zijn aangepast – ondersteunt de rijeigenschappen, maakt nauwkeuriger sturen mogelijk, zorgt voor minder slijtage aan de achterbanden en vermindert de tijd die wordt besteed aan afstellingen. Hiervoor werden talrijke componenten en technische oplossingen uit de 911 RSR overgenomen. Op de vooras controleert een ultramoderne dubbele wishbone-lay-out de wielen. De achteras heeft een multilink-ontwerp. De KW-schokdempers zijn verder verbeterd en bieden vijf afstelmogelijkheden. Aanpassingen aan de instellingen worden gedaan met zogenaamde shims. Deze platen maken nauwkeurige aanpassingen mogelijk, zonder tijdrovend te zijn.
Eerste raceserie bevestigd
Vrijwel meteen na de introductie, bevestigde ADAC GT Masters dat de nieuwe Porsche 911 GT3 R vanaf seizoen 2023 op de grid zal verschijnen! Ook zijn er diverse teams al met de auto aan het testen voor de 24 uur van de Nürburgring, de 24 uur van Spa en de 24 uur van Le Mans. Ik zie er naar uit, om deze geweldenaar in actie te zien! Jij ook?