De sneak peek beloofde al veel goeds! Nu het productiemodel is onthuld, ben ik nog enthousiaster: de nieuwe 911 Dakar is opnieuw een voorbeeld van wat de sportwagenfabrikant uit Stuttgart zo uniek maakt. Eigenzinning, technisch vooruitstrevend en een merk dat zelf haar markt creëert. De limited edition auto, waarvan 2.500 stuks zullen worden gebouwd, is ook leverbaar met de allerbeste livery ooit: de legendarische Rothmans kleuren.

Porsche 911 Dakar op de LA autoshow

Veel details van de Porsche 911 Dakar waren al bekend. In de preview, voorafgaand aan de LA autoshow, werden door de Stuttgarters al veel details genoemd. De afbeeldingen en videos toonden de auto al in volle glorie. Nu is de offroad sportwagen op de beursvloer te zien en deelt Porsche nog wat meer details.

Porsche 911 Dakar Limited Edition

Het eerste wat in het persbericht opvalt, is de hoeveelheid auto’s die Porsche gaat produceren. De 911 Dakar is gelimiteerd op 2.500 stuks, wat me nog best een groot aantal lijkt. De 911 werd in 2021 38.347 geproduceerd in alle beschikbare varianten. Dat komt neer op dat ongeveer 6,5% van alle Porsche’s 911 in 2023 een Dakar editie zullen zijn. Des te meer kans om er één “in het wild” tegen te komen!

Porsche 911 Rallye opties

Als je Porsche Dakar zegt, zeg je Rothmans. Hoe gaaf is het, dat de 911 Dakar leverbaar wordt met het Rallye Design Pakket? De sportwagen wordt dan voorzien van de historische Rothmans livery. Helaas komt de naam Rothmans niet meer op de auto, dit door anti-rook-reclame wetgeving. Porsche heeft dit opgelost door de sponsor te vervangen door het woord “Roughroads”.

Om de 911 Dakar nog meer te laten lijken op de winnende rally-legende uit 1984, krijg je bij dit pakket rode aluminium sleepogen, witte velgen en een rode lichtbalk aan de achterzijde, die lijkt op de bekende reflectorbalk van de klassieke modellen.

Naast dit Rallye pakket, kunnen er nog meer opties gekozen worden. Zo is er een nieuw dakrek leverbaar, waarin extra verlichting is geïntegreerd en kun je kiezen voor een daktent.

Offroad chassis met “lift system”

Wat de 911 echt uniek maakt, is het aangepaste chassis. In vergelijking met de 911 Carrera met sportonderstel, is de auto 50mm verhoogd en komt dan op 150mm bodemvrijheid. Daarbij is er een standaard geïntegreerd “lift system” dat de elfer nog eens 30mm hoger brengt. In deze hoogste stand, 80mm hoger dan een straatmodel, kan de Porsche tot 170km/u door offroad terrein worden gereden! Bij hogere snelheden zakt de ophanging automatisch terug naar 150mm.

Porsche 911 Dakar, een nieuwe legende?

De Porsche 911 Dakar heeft alles om ergens bovenaan mijn lijstje met ultieme droomauto’s te komen: Historie, looks, prestaties en dagelijkse bruikbaarheid. Toch mist er nog één ding: de auto heeft zich nog niet bewezen in competitie. Ik blijf hoop houden op de terugkeer van porsche in de rallysport en dan het liefst op 01 januari 2023 tijdens de Dakar rally!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *