Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance onthult het racetrack potentieel van de Mission R
Porsche is begonnen met het testen van de technische componenten van de Mission R in de 718 Cayman GT4 ePerformance.
Op de IAA MOBILITY van 2021 in München presenteerde Porsche de concept-studie Mission R, als haar visie op volledig elektrisch GT-racen in de toekomst voor klantenteams. Als vervolg hierop wordt de Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance ingezet als testvoertuig voor wedstrijd-simulaties: net als de Mission R, is de 4-wiel aangedreven racer daarom gebaseerd op het bewezen chassis van de de 718 Cayman GT4 Clubsport. Alle componenten hiervan zijn al in productie, dus kan men de limiet meer opzoeken dan met een concept studie.
Rondetijden 718 GT4 ePerformance al vergelijkbaar met de Porsche 911 GT3 Cup!
Meer dan 1000 PK
De volledige elektrische aandrijflijn van de 718 ePerformance komt uit het IAA Mission R prototype, die in qualifying-mode meer dan 1000 PK (735 kW) levert. In een race-simulatie is een stabiele 612 PK (450 kW) beschikbaar voor 30 minuten, oftewel de duur van een Carrera Cup wedstrijd. De rondetijden van de 718 GT4 ePerformance zijn nu al vergelijkbaar met die van de huidige generatie (992) 911 GT3 Cup!
Innovatief: oliekoeling van de elektrische aandrijflijn
Het is de engineers in van het bedrijf uit Stuttgart gelukt om er voor te zorgen dat de componenten van de aandrijflijn permanent op hun maximale vermogen te kunnen laten werken. Waar elektrische auto’s vaak, na een piekbelasting, automatisch in een soort safe mode gaan om oververhitting te voorkomen, gebruikt Porsche innovatieve oliekoeling voor de elektromotoren en battery-packs. Hierdoor is voor het eerst het mogelijk 30 minuten lang de volledige kracht van de accucellen te benutten. En dat met een piek van wel 1088 PK (800 kW)! Door de 900-volt architectuur van de powertrain, kan de auto opladen van 5 naar 80% in 15 minuten.
6000 nieuw ontworpen onderdelen
Ook aan de styling is gedacht. Het team, onder leiding van designer Grant Larson, maakte de auto 14 centimeter breder dan de 718 Cayman GT4 Clubsport. Ongeveer 6000 onderdelen zijn volledig nieuw ontworpen voor dit testvoertuig, zo is zijn bijvoorbeeld de carrosseriedelen zijn volledig vervaardigd uit “natural fibre composite” een mengsel van vlas en epoxy. De 718 moest breder worden, om ruimte te bieden aan bredere Michelin 18-inch banden, die de kracht van de elektrische aandrijving beter aan het wegdek doorgeven.
De GT4 ePerformance Tour #race2zero
De Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance beleeft zijn première op het Goodwood Festival of Speed van 23 tot 26 juni 2022. Op het beroemde motorsport festival in zuid-Engeland zal de volledig elektrische concept car meedoen aan de hill climb.
Daarna zal de wagen te zien zijn op het testcircuit van Porsche in Leipzig. Op 20 augustus 2022 viert de fabriek aldaar haar 20 jarig bestaan.
Twee 718 Cayman GT4 ePerformance demo auto’s gaan daarna op tour langs diverse Europese landen, om daarna begin 2023 te worden verscheept naar de VS. Als laatste gaan de twee elektrische racers kennismaken met het het publiek in Asia-Pacific tot medio 2024.