Het Italiaanse Imola verwelkomde in het weekend van 17 t/m 19 juni de Porsche Carrera Cup Deutschland, op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari.

Hete strijd in warm Emilia-Romagna

Nog voor er gereden wordt, is het al duidelijk: het weer is de grootste uitdaging in de regio Emilia-Romagna, tropische temperaturen worden er gemeten rondom Bologna. Het zonovergoten, bekende Formule 1 circuit ‘Autodromo Enzo e Dino Ferrari‘ in Imola, noteert op zaterdag 34 graden celcius!

Op de startgrid staan 9 Dutchies te trappelen om hun spierballen te laten zien. Ondanks de on-Hollandse hitte, werd het een door Nederlandse coureurs gedomineerd weekend. No Dutch, No Glory!

Larry ten Voorde pakt Pole!

Op deze warme zaterdag, is er meteen een Nederlands succes: Larry ten Voorde, de tweevoudig Supercup en PCCD kampioen uit Enschede, pakt pole position. Erg nodig, want de Twentenaar staat voor aanvang van de races in Italië vierde in het coureurs klassement. Er zijn veel punten nodig, om de titel dit jaar opnieuw binnen te halen. De achterstand op de leider in het kampioenschap Laurin Heinrich (Porsche Junior / SSR Huber Racing) is voor aanvang van het weekend 44 punten.

5 plaatsen gridstraf, toch Nederlandse pole

Helaas voor Ten Voorde, loopt hij tegen een gridstraf aan: 5 places set-back, voor het niet opvolgen van aanwijzingen van de raceleiding (track limits). De titelverdediger start vanaf P6. Toch blijft de Pole Position in Nederlandse handen: Loek Hartog, voor het eerst op Imola met team Black Falcon, schuift door naar de eerste startplek.

Race 1, Zaterdag 18 juni

De lichten gaan uit voor race 1 en meteen is Loek Hartog er vandoor. Het zou een race met veel incidenten worden: in de beginfase is er een rommelige situatie, waarbij een aantal wagens elkaar raken. Larry ten Voorde wordt in een pirouette geduwd door Michael Ammermüller (Lechner Racing) en valt al draaiend terug naar P15.

Loek Hartog weet de hele race de leiding te behouden, totdat kort voor het einde de Porsche Taycan Safety Car voor de tweede keer naar buiten komt. Bij de herstart komt Bastian Buus (Allied Racing) al erg dichtbij. Buus kan profiteren van een remfout van Hartog en ook Laurin Heinrich weet zich langs de Nederlander te wurmen.

Uiteindelijk moet Loek ook zijn meerdere erkennen in Ten Voorde, die met een schitterende inhaalrace zijn overmacht laat zien. De man met startnummer 25 maakt twaalf plaatsen goed en finisht uiteindelijk als 3e. De Deen Bastian Buus wint vandaag z’n allereerste Carrera Cup Deutschland wedstrijd.

Race 2, Zondag 19 juni

Op de zondag zijn alle straffen ingelost, dus vertrekt Larry ten Voorde nu wel van pole. Naast hem op P2 staat Loek Hartog, die meteen bij de start laat zien uit het juiste hout te zijn gesneden: in z’n Imola debuut maakt hij het Ten Voorde meteen moeilijk en lijkt de eerste plaats over te kunnen nemen. De oranje GP Elite auto wordt door de polesitter beter aan de binnenkant van een bocht gepositioneerd, waarmee hij loskomt van de eveneens oranje Black Falcon met startnummer 4.

GP Elite en Ten Voorde oppermachtig

Team GP Elite en Larry ten Voorde winnen race 2 met ruim 5 seconden voorsprong op Hartog en dik 12 tellen op de nummer 3 Dylan Pereira van Iron Force Racing. Door zijn ijzersterke performance dit weekend, klimt de Twentenaar in de ranglijst van P4 naar P2, en verkleint de achterstand op Heinrich naar 36 punten.

Ronde 4: GP Elite thuiswedstrijd op Zandvoort

De teams in de Porsche Carrera Cup Deutschland hebben de spullen inmiddels ingepakt en zijn onderweg naar Nederland. De volgende strijd gaat geleverd worden op de thuisbasis van GP Elite: Circuit Zandvoort. De Porsche 911 GT3 Cup auto’s knallen van 24 t/m 26 juni door de duinen, als onderdeel van het ADAC GT Masters weekend.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.