Het Porsche Supercup seizoen wordt traditioneel verreden tijdens de Europese events op de Formule 1 kalender. De Koningsklasse van de autosport doet acht circuits aan in 2022, op vier ervan is het Supercup kampioenschap al bevochten.

De Porsche Supercup vierde de start van haar 30-jarig jubileum, door terug te keren naar de track waar het in 1993 allemaal begon: het Autodromo Enzo e Dino Ferrari in Imola. Daarna stond het circuit van Monaco op de kalender, waar onverwacht veel 911 GT3 Cup wagens airtime maakten. Spectaculair om te zien hoe de auto’s letterlijk over de curbs vlogen. Hierop volgde de race op het legendarische Silverstone circuit, om ten slotte de helft van het seizoen af te sluiten op de Red Bull Ring in Spielberg, Oostenrijk. Deze korte, snelle baan zorgde voor veel actie in het volle veld van 32 auto’s met maarliefst 10 Nederlandse coureurs.

30 jaar Porsche Supercup

Thomas Laudenbach, de onderdirecteur van Porsche Motorsport, was onder de indruk van de eerste seizoenshelft: “Dertig jaar Porsche Supercup – dat is een uitzonderlijke tijdspanne voor een internationale merkencup. Het succes van onze top cup-klasse is alleen mogelijk dankzij het professionalisme van iedereen die erbij betrokken is, van de coureurs en teams tot aan de race-organisatoren. In Oostenrijk waren we opnieuw getuige van een race die was volgepakt met felle gevechten voor posities. Geweldig voor de sport en precies wat de Porsche Supercup zo speciaal maakt.”

Team GP Elite

De formatie waar alle ogen op zijn gericht, is natuurlijk het noord-Hollandse GP Elite. Met Larry ten Voorde werd dit team Porsche Supercup kampioen in 2020 en 2021. Zal het dit jaar opnieuw lukken? Aan het enthousiasme en de professionaliteit zal het niet liggen!

Na 4 races staat GP Elite op de 3e plaats in het teams-klassement met 92 punten, een achterstand van 94 punten op de nummer 1, Lechner Racing uit Oostenrijk. Het wordt een flinke uitdaging om daar nog boven aan de lijst te eindigen.

Larry ten Voorde gaat door op P3

Larry ten Voorde staat ook derde, maar dan in het rijderskampioenschap. Zijn afstand tot de nummer 1, Dylan Pereira, bedraagt maar 13 puntjes! Ten Voorde leek goede kans te maken om de ranglijst aan te gaan voeren, maar door de duw en daaropvolgende spin op de Red Bull Ring, was de kans daarop verkeken.

Larry ten Voorde blijft positief over zijn kansen

Larry zegt hierover: “Het is natuurlijk zonde wat er gebeurde, maar ik zie het als een kans om hier weer sterker uit te klimmen. Er zijn nog 4 weekenden te gaan en we blijven strijden tot de laatste ronde. Een uitvalbeurt betekent niet het einde van het kampioenschap, dus we knokken door!”

Meer Hollandsch Glorie: Rudy van Buren en Jaap van Lagen

Op plaats nummer 8 vinden we de eerstvolgende Nederlander in de lijst: Rudy van Buren. De man uit Lelystad heeft een prima seizoen in 2022: hij stuurde de Huber Racing Porsche 911 GT3 Cup naar de achtste plek op de lijst. Een goed uitgangspunt voor de tweede helft van het jaar. De als 9e geklasseerde Jaap van Lagen (Martinet by Almeras) had veel technische problemen in de eerste races. Hij ziet de wedstrijd op de Red Bull RIng als het omslagpunt in zijn seizoen:

“Absoluut een geweldig resultaat. Zeker na alle pech tot nu toe. Het team en ik hadden dit echt even nodig. […] Dit was mijn grootste inhaalrace sinds ik met Porsches race. Leuk ook dat ik meteen de beste van de 9 Nederlanders was. Ik hoop dat dit resultaat de ommekeer is. Laat de volgende race maar komen!” Die volgende wedstrijd, de 5e ronde van de Porsche Supercup, is over 14 dagen op het circuit van Paul Ricard in Frankrijk.”

Ook Nederlands succes bij de rookies

Dat het hard werken is met ups-en-downs in de Porsche Cups, merkt ook Loek Hartog (In 2019 als 16-jarige gastrijder nog de jongste Supercup deelnemer ooit). Loek rijdt dit jaar zijn eerste volledige seizoen en het leerproces gaat de debutant uit Hoogmade goed af: in het Rookie klassement staat onze landgenoot nu in de top 3, achter de Brit Lorcan Hanafin (P2) en Bastian Buus (P1) uit Denemarken.

Ik vroeg Loek naar zijn gevoel bij de eerste helft van zijn gecombineerde seizoen in de Porsche Supercup (Ombra Racing) én Carrera Cup Deutschland (Team Black Falcon), hij zei daarop:

“Om terug te kijken op dit jaar tot nu toe, mogen we best wel tevreden zijn met de resultaten en met de pieken die we hebben behaald: 2 keer pole position, 2 keer podium. Echt niet gek! Echter is het zeer belangrijk in de Porsche Cups, dat je consistent bent. Iets wat zeker geldt voor de tweede seizoenshelft. Een flinke uitdaging voor me, omdat ik rijdt voor twee verschillende teams. Mijn debuutjaar in de Supercup en het seizoen in de Carrera Cup DE zie ik als goede leerschool, waarvan ik de uitkomsten zeker zal meenemen naar de toekomst en wat me onwijs sterk gaat maken!”

Vervolg seizoen 2022

Er zijn nog 4 races te gaan in de Porsche Supercup. Gaat een Nederlander opnieuw met de titel aan de haal? We weten het op 11 september, als het zwart-wit geblokt wordt gezwaaid op de Temple of Speed, bij de slotrace op het Autodromo Nazionale Monza in Italië.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.