Romain Dumas beklimt de hoogst gelegen vulkaan ter wereld, de Ojos del Salado in Chili, met een Porsche 911!

Team RD bereikte met de speciaal aangepaste Porsche 911 Carrera 4S een hoogte van 6.007 meter, waar ze werden tegengehouden door een onbedwingbare ijswand. Wat een ongelooflijk gaaf avontuur!

Porsche 911 extreme uitputtingstest

Al meer dan 60 jaar wordt de Porsche 911 op circuits en de openbare weg tot het uiterste van haar kunnen getest. Nu beginnen ze een volgend hoofdstuk: twee speciaal omgebouwde 911’s, hebben buiten de gebaande paden een extreme uitputtingstest doorstaan. In een klimaat waar de lucht uiterst dun is, de thermometer ver onder het vriespunt blijft steken en waar zelfs planten niet meer overleven kunnen: in het zuid-Amerikaanse Chili, op de hellingen van de Ojos del Salado. De hoogstgelegen vulkaan ter wereld.

Porsche 911 Carrera 4S als basis

De standaard Porsche 911 Carrera 4S hield haar zescilinder boxer serie-motorblok met 443PK en werd voorzien van portaalassen.Zo werd de bodemvrijheid verhoogd tot 350 millimeter. Voor maximale grip kozen de ingenieurs voor 31 centimeter brede offroad-banden en werd de versnellingsbak aangepast met kortere overbrengingen. De bodem wordt beschermd met beplating van aramidevezels (kevlar), om zelfs het meest ruige, rotsachtige terrein schadevrij te kunnen berijden.

Porsche Warp Connecter

Porsche zelf is het meest trots op het inbouwen van iets wat ze de “Porsche Warp-Connecter” noemen: een systeem dat afkomstig is uit de motorsport. Het vormt een mechanische verbinding tussen alle vier de wielen, om zelfs in de meest extreme condities tractie te houden op alle 4 de wielen.

Het pakket uit het Porsche research & development center in Weissach werkte uitstekend. Romain Dumas wist de vulkaan te bedwingen tot een hoogte van 6.007 meter hoogte, alwaar ze ondoordringbare muren van sneeuw en ijs tegenkwamen. Wat een geweldige prestatie en een machtig mooi avontuur.

Porsche in Dakar 2023?

De beide 911’s zijn voorzien van dezelfde livery als de nieuwe Porsche 963 LMDh endurance racer, die vanaf seizoen 2023 in actie komt. Vaak grijpt Porsche voor marketingstunts terug naar retroliveries en voor toekomstige projecten naar recente kleurenschema’s. Daarom durf ik te wedden, dat dit geen proefproject “voor-de-leuk” was, maar dat Porsche werkt aan een Dakar 2023 911 Safari… Fingers crossed!

Gaat Porsche eindelijk weer Rallyrijden?

Ik hoop er op, want Porsche in de grote rally’s was altijd een spektakel. Zo heb ik liever een 911 Safari, dan Porsche in de Formule 1.

Wat denk jij? laat het me weten in de comments hier onder!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *