Blog deel 1:

Er was een drukke agenda aan zee, naast de Porsche Carrera Cup Deutschland, was er nog meer Porsche actie. Daarover lees je hier in > deel 1 van dit blog

Oorverdovend en sensationeel! Waar de ADAC GT Masters eigenlijk het hoofdprogramma is van het weekend, is het de Porsche Carrera Cup Deutschland die alle aandacht naar zich toe weet te trekken.

Superspannende inhaalpogingen, chaos en crashes. Wie voor autosport actie kwam, krijgt waar voor z’n geld. Het geluid van de 31 huilende, brullende en raspende boxermotoren is niet louter hoorbaar: door de akoestiek van de tribune op Circuit Zandvoort, voel je het geweld van de 911 GT3 Cup tot in je botten.

Thuiswedstrijd voor GP Elite

Het absolute topteam in de diverse Porsche Cups is het nederlandse GP Elite. De formatie, met als uitvalsbasis het Noord-Hollandse De Rijp, brengt maar liefst 6 auto’s aan de start bij de Carrera Cup Deutschland. Het meest in de kijker staat de auto van regerend kampioen, Larry ten Voorde, die in de kwalificatie op zaterdagochtend pole position weet te scoren. Zal dit weekend voldoende punten opleveren, om rivaal Laurin Heinrich van de eerste plaats in het klassement te stoten?

Droog asfalt, geen garanties

Waar het een uur eerder door de regen fout ging in de formation lap en Jan Marschalkowski de ADAC GT Masters voortijdig moest verlaten met een gecrashte Mercedes, is nu het zonnetje doorgebroken en ligt het circuit er prima bij. De lichten gaan uit en Larry ten Voorde heeft een superstart. Nog voor de Tarzanbocht heeft hij al een autolengte voorsprong op het veld. Helaas is een droge, vrije racebaan geen garantie op succes in Zandvoort. De eerste bocht eist opnieuw slachtoffers: Nederlander Morris Schuring (SSR Huber Racing) haalt 3 auto’s in, maar is te gretig. Hij snijdt een aantal auto’s af wat eindigt in een tikje, een spin en een stuk of 4 DNF’s waaronder Carlos Rivas van Team Black Falcon. Jesse van Kuijk weet via de escape road weer op de baan te komen. De toon is gezet!

Code rood en een herstart

Even verderop gaat het alweer mis: Ahmed Alshehab uit Koeweit (Kuwait/CarTech Motorsport by Nigrin) staat vast in het grind. De wagens zijn nog maar een halve ronde onderweg en er zijn al 7 coureurs aan het wandelen naar de pitstraat. Zandvoort is smal en de rijders gretig. Er liggen zoveel stukken op het asfalt, dat de wedstrijd wordt afgevlagd met code rood. Bij de herstart is er meer ruimte op de grid, er zijn heel wat plaatsen onbezet. Toch lukt het niet om zonder kleerscheuren bocht 1 door te komen: opnieuw zijn er touchés en gaan een aantal Porsches de grindbak in. Het resulteert direct in een Safety Car die het hele veld oppikt.

Tweede herstart

Als er groen wordt gegeven, is de Safety Car net de pitstraat binnen gedoken. Laurin Heinrich (SSR Huber Racing) heeft de aansluiting gevonden bij de nummer 1, Larry ten Voorde, en komt beter weg. Hij steekt de Twentenaar voorbij en weet deze positie vast te houden tot aan het zwart-wit geblokt. Maximale punten voor het vasthouden van P1 in het kampioenschap. Ten Voorde houdt knap P2, ondanks dat het hem door de Deen Bastian Buus nog lastig wordt gemaakt.

Plezier in de Paddock

Na de race zijn we welkom op het paddock bij GP Elite. Onze dochter kijkt haar ogen uit tussen de monteurs, onderdelen en auto’s. Het is nog een beetje spannend als ze Max van Splunteren ontmoet. Een échte coureur! Net als we de auto van Larry ten Voorde staan te bewonderen, staat deze man -waarvoor ze is gekomen- zomaar ineens voor haar neus: Een high-five, pet met handtekening, een gesprekje en ook nog op de foto. De dag was lang, maar die van haar kan niet meer stuk!

Bestel de auto van Larry ten Voorde bij 911heaven.nl!

We praten samen nog even na over de race, Larry vertelt: “Ik heb er alles aan gedaan om eerste te worden, maar uiteindelijk had ik de snelheid niet om Heinrich bij te houden. Het werd zelfs nog even spannend om P2, maar gelukkig de maximaal haalbare punten gescoord.”

Ook bij de andere renstallen valt de gemoedelijkheid en de tijd die iedereen neemt voor de fans, erg op. Handtekeningenkaarten, high fives, caps en zelfs een pluche clown van Team HP Racing (die ook op de auto van Hari Proczyk staat), onze meid wordt er bijna onder bedolven. Voor mij is het bijzonder leuk om kennis te maken met de coureurs die ik van naam al ken en om te horen wat ze van Zandvoort vinden.

See you next year, Zandvoort!

Inmiddels is het tijd om weer naar de tribune te lopen: de Carrera Cup BeNeLux en de ADAC GT4 staan nog op het programma. Minder spannend dan de voorgaande races, maar tof om te zien. Vooral de verrichtingen van de 718 GT4 RS maken het de moeite waard om tot het allerlaatst te blijven. Zandvoort, we hebben van je genoten!

Blog deel 1:

Er was een drukke agenda aan zee, naast de ADAC GT Masters, was er nog meer Porsche actie. Daarover lees je hier > deel 1 van dit blog

Bestel de auto van Larry ten Voorde bij 911heaven.nl!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.