Blog deel 2:

Er was een drukke agenda aan de zee, naast de Porsche Carrera Cup Deutschland, was er nog meer Porsche actie. Daarover lees je hier in > deel 2 van dit blog

Superdikke Porsche 911 GT3 R’s in de ADAC GT Masters, de nieuwste generatie GT3 Cup in twee Porsche Carrera Cups en 718 GT4 wagens bij de ADAC GT4 Deutschland: het weekend van 24 t/m 26 juni 2022 was de échte hemel voor Porsche fans.

ADAC GT Masters, de champions league voor GT3 auto’s

Zeg je GT3, dan ga je als vanzelf naar de ADAC GT Masters. Een zeer competitief veld van 22 Duitse en Italiaanse supersportwagens strijdt om het kampioenschap. Naast de coureurs met een Mercedes-AMG GT3 Evo, Audi R8 LMS evo II GT3, Lamborghini Huracán GT3 E, of BMW M4 GT3 als wapen, strijden er 3 teams met een Porsche 911 GT3 R in twee races per weekend.

Zandvoort, het perfecte GT circuit

Het CM.com Circuit Zandvoort is bij uitstek een baan voor deze GT3 racers. Doordat het een relatief klein circuit is, halen de auto’s niet hun topsnelheid. Toch gaat het gaspedaal plat tot op de bodem en komt de naald erg dicht bij de 250 km/u! Vlak daarna moet er aan het einde van het rechte stuk keihard worden geremd om samen, vaak twee-aan-twee, de Tarzanbocht in te duiken. Meteen gaat het gas er weer op, richting de supersnelle Hugenholtz-kombocht waar het betere duw-en-trekwerk zorgt voor spektakel. Menig positie wordt er goedgemaakt, of door een stuurfout verloren.

Alle ingrediënten voor een spannende wedstrijd

De ADAC GT Masters heeft alles in zich voor spanning en entertainment. Een groot veld auto’s met een verschillende filosofie: de brullende V8 motor voorin, een raspende 6 cilinder Boxer achterin of een huilende V10 in het midden. Ieder met z’n eigen karakteristiek en sterke punten op deze baan in de duinen.

Bekende namen besturen deze monsters: de antagonist van Larry ten Voorde in de Porsche Cups van 2020 en 2021, Ayhancan Güven temt de 911 GT3 R van Team Joos, samen met Supercup en Blancpain GT Series coureur Christian Engelhart. Jaxon Evans, de Le Mans coureur (Dempsey-Proton Racing) uit Nieuw Zeeland laat z’n skills zien in de Porsche van ID Racing. In de andere merken rijden onder andere de Nederlanders Nicky Catsburg in de BMW M4 en de nieuwe protegé van Jos Verstappen, Thierry Vermeulen (startnummer 33 😉 ) met een Audi R8. Oud Formule-1 testrijder Franck Perera bestuurt als officieel fabrieksrijder een Lamborghini Huracán voor team Emil Frey Racing, net als Albert Costa Balboa eveneens als Lamborghini fabrieksrijder.

De ADAC GT Masters is een autosportfeest voor jong en oud

De organisatie doet er alles aan om het publiek, zoals ze dat in het Duits mooi zeggen “hautnah”, bij de actie te betrekken. Naast interviews op de grid tijdens een teampresentatie, zijn er pitwalks en meet-the-drivers sessies, waarbij je handtekeningen kunt scoren en selfies kunt maken met je favoriete coureur of auto. Je voelt je niet alleen toeschouwer, maar zelf deel van de racewereld.

Race 1 op zaterdag 25 juni

Ik was op zaterdag 25 juni bij de ADAC GT Masters, een volgepakte dag met heel veel actie. Na het ophalen van mijn officiële mediapas, doken we meteen het paddock in: handen schudden, kennismaken en natuurlijk de auto’s van dichtbij bekijken. Supergaaf om de auto’s volledig computergestuurd hun opwarm sequence te horen draaien in de pitboxen, terwijl we uitleg kregen over techniek en baancondities.

Full-wet, of toch slicks?

Een klein buitje nét voor aanvang van de race gooide de planning van de teams in de war. In de GT Masters wordt er gereden op Pirelli’s en de teamleiders hebben keuze uit twee soorten banden, de full-wets en slicks. De baan was vochtig, maar het regende niet meer. Sommigen gokten op snel opdrogend asfalt en gingen voor slicks, de andere helft van het veld ging voor full-wets met het risico op een extra pitstop.

De keuze voor slicks pakte verkeerd uit voor het Mercedes AMG ZVO Fabrieksteam: Jan Marschalkowski pakt in de formation lap de verkeerde lijn richting de Hugenholtzbocht en glijdt in de vangrail. De hele voorkant van de GT3 Evo ligt er af en de start van de wedstrijd wordt met een rode vlag uitgesteld voor de opruimwerkzaamheden. Marschalkowski zit minutenlang met z’n handen voor het gesloten vizier en gebogen hoofd in het wrak, erg teleurgesteld over deze fout. Zijn geweldige weekend, met een eerste startrij voor race 1, is nog voor de start in rook opgegaan…

Full-wet, of toch slicks? Deel 2

Deze glijpartij maakt de meeste teams niet angstig: op de grid worden bijna alle auto’s nu voorzien van slicks, de bui is helemaal weggetrokken en de zon schijnt alweer. Het risico op schuivers durven de teams te nemen.

De wedstrijdleiding besluit -ietwat té voorzichtig- tot een rollende start. Die voorzichtigheid zou de hele dag blijven, want bij het minste of geringste wordt de Safety Car naar buiten gestuurd.

Gedurende de tweede formation lap achter de Safety Car is het al goed te zien: de baan droogt heel snel op! Toch is er nog voordeel voor de regenbanden: Team Madpanda Motorsport is de enige in de kopgroep die op de Pirelli’s met profiel is gestart en ze pakken meteen de leiding in de Tarzanbocht. Helaas voor hen droogt het asfalt echt heel snel op. Na 10 minuten is er al geen houden meer aan en zakt de Mercedes met nummer 90 door het veld. Ook de vroege pitstop voor slicks kan het tij niet keren, Madpanda eindigt op op plaats 15 van de 22.

Verrassende winnaar

Waar het op andere circuits vooral gaat tussen de BMW’s, Mercedessen (beide V8 voorin) en Porsche’s (6 Cilinder Boxermotor), blijkt Zandvoort het domein van de V10. Van de top 13 zijn er tien auto’s voorzien van zo’n krachtbron in het midden. De overige zijn de 3 Porsche’s op plaats 5, 6 en 11. BMW en Mercedes speelden geen rol van betekenis in de duinen. De wedstrijd levert uiteindelijk een heel verrassende winnaar op: Team Emil Frey Racing, met de junioren Mick Wishofer en Konsta Lappalainen weten de winst te pakken, ruim voor de meer ervaren collega’s in het veld.

Blog deel 2:

Er was een drukke agenda aan de zee, naast de Porsche Carrera Cup Deutschland, was er nog meer Porsche actie. Daarover lees je hier in > deel 2 van dit blog

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.