89 keer: zo vaak is de grootste en meest bekende endurance race, tot nu toe, al verreden! Dit jaar viert de 24 uur van Le Mans haar 90ste editie, op 11 en 12 juni 2022.

90 keer de 24 uur van Le Mans

Het geweldige tijdperk van de automobiel deelt zijn levensloop met die van de roerige wereldgeschiedenis. De lange afstandsrace op Circuit de La Sarthe in het Franse Le Mans werd voor het eerst gehouden in 1923 en zou daarom volgend jaar (2023) haar honderdste editie kunnen vieren. Helaas werd in 1936, door een algehele staking in Frankrijk, de race-der-races afgelast.
Ook werd de wedstrijd -uiteraard- niet verreden gedurende de Tweede Wereldoorlog en de wederopbouw, een onvrijwillige pauze van 10 jaar.
2020 was bijzonder: uit angst voor COVID-19 was dit de enige race zonder publiek in al die tijd. De coureurs kwamen wél in actie, waardoor de teller in 2022 op de negentigste editie staat.

Kleurloos jubileum voor de 24 uur van Le Mans

90 keer een groot evenement organiseren is een geweldige prestatie en zeker een fantastisch feestje waard! In het stadje Le Mans wordt de geschiedenis dan ook uitbundig gevierd met allerlei activiteiten. Toch is het een beetje een kleurloos jubileum…

Waar de wedstrijd decennia lang een feest van de techniek was, met vooruitstrevende hypercar prototypes van de grote bekende merken, (Denk aan de Porsche 917 en 956, de GT40 van Ford, Mazda met 787B en de eerste Diesel gestookte winnaar, de Audi R10 TDi), is het al een paar jaar vooral nog het domein van de GT racers: in de Hypercar klasse gaan dit jaar 5 auto’s van start, 2 van Toyota, 1 Alpine en 2 Glickenhausen.

2022 zou het keerpunt worden, met de LMDh prototype klasse. Logistieke problemen en onderdelen schaarste, grotendeels veroorzaakt door COVID-19, zorgen voor vertraging in dit project. LMDh Hypercars van Porsche, BMW, Honda, Caddilac en Peugeot worden niet eerder dan eind 2023 aan de start van endurance races verwacht. Lamborghini en Alpine plannen een auto voor 2024. Audi heeft aangekondigd met een wagen te komen, maar het project is daar voor onbepaalde tijd “on hold” gezet.

2022 zou het keerpunt worden, met de LMDh prototype klasse. Logistieke problemen en onderdelen schaarste, grotendeels veroorzaakt door COVID-19, zorgen voor vertraging in dit project. LMDh Hypercars van Porsche, BMW, Honda, Caddilac en Peugeot worden niet eerder dan eind 2023 aan de start van endurance races verwacht. Lamborghini en Alpine plannen een auto in 2024. Audi heeft aangekondigd met een wagen te komen, maar het project is daar on hold gezet.

Porsche grote winnaar Le Mans

Van alle constructeurs, heeft Porsche bewezen de beste racewagens te bouwen voor de Le Mans 24 uur. 19 keer kwam een Porsche als overall winnaar over de eindstreep. Ter vergelijk: Audi is de nummer twee met 13 titels, gevolgd door Ferrari met 9. Met 107 klasse-overwinningen, is Porsche de absolute nummer 1 op Le Mans: de nummer 2, Ferrari, heeft er 37.

Porsche gaat voor klasse-overwinningen in 2022

Zoals gezegd, een overall winst van de 24 uur van Le Mans zit er voor Porsche fans (opnieuw) niet in dit jaar.

Porsche LMGTE PRO

De Stuttgarters hebben het fabrieks-“Porsche Motorsport GT Team” ingeschreven voor de LMGTE PRO klasse, waarin het met de 911 RSR – 2019 ‘vecht’ om de winst met 3 Ferrari 488 GTE Evo’s en 2 Chevrolet Corvette C8 R’s. Een klein veld, met niet heel veel tegenstand. De winst is daardoor vrijwel zeker en vooral erg goed voor de marketing in de V.S., waar de 911 RSR erg populair is.

#91 Porsche GT Team – Porsche 911 RSR

Gianmaria “Gimmi” Bruni
Richard Lietz
Frederic Makowiecki

#92 Porsche GT Team – Porsche 911 RSR

Michael Christensen
Kevin Estre
Laurens Vanthoor

Porsche LMGTE AM

Interessanter voor de fans van endurance racing, is de grote AM klasse. Deze categorie is voor ‘amateur’ coureurs die voor teams rijden die zijn ingeschreven door private eigenaars. Deze rijders hebben veelal naast hun race-ambities een andere carrière. In het veld van 23 auto’s zijn 8 Porsche customer racing voertuigen te vinden (eveneens de Porsche 911 RSR – 2019). Met het grote aantal tegenstanders en de diverse merken, kan het een interessante wedstrijd worden.

#46 TEAM PROJECT 1 – Porsche 911 RSR

project1_93
Matteo Cairoli
Mikkel Pedersen
Nicolas Leutwiler

#56 TEAM PROJECT 1 – Porsche 911 RSR

project1_93
Brendan Iribe
Ollie Milroy
Ben Barnicoat

#77 DEMPSEY-PROTON RACING – Porsche 911 RSR

protoncompetition
Christian Ried
Sebastian Priaulx
Harry Ticknell

#79 WEATHER TECH RACING – Porsche 911 RSR

weathertech_racing
Cooper Mac Neal
Julien Andlauer
Gianluca “Gigi” Giraudi

#86 GR RACING – Porsche 911 RSR

grracinguk
Mike Wainwright
Riccardo Pera
Ben Barker

#88 DEMPSEY-PROTON RACING – Porsche 911 RSR

protoncompetition
Fred Poordad
Patrick Lindsey
Jan Heylen

#93 PROTON COMPETITION – Porsche 911 RSR

protoncompetition
Michael Fassbender
Matt Campbell
Zach Robichon

#99 HARDPOINT MOTORSPORT – Porsche 911 RSR

teamhardpoint
Andrew Haryanto
Allessio Picariello
Martin Rump

Waar te zien?

In nederland kun je de hele 24 uur live kijken op TV bij Eurosport:

Ziggo: kanaal 20
KPN: kanaal 35
Telfort: kanaal 35
XS4ALL: kanaal 35
Solcon: kanaal 131
Delta: kanaal 32
Caiway: kanaal 20
TELE2: kanaal 38
T-Mobile thuis: kanaal 131
Fiber: kanaal 131

Of via de officiële (betaalde) app van 24H Le Mans
Google Play
Apple Store

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *