Hessel volgde zijn hart, helemaal naar Zweden!

Als kind was Hessel al groot autofan. BMW was zijn droommerk: later, als hij groot was, wilde hij er nét zo een als die van z’n opa, een nieuwe BMW 518i e28.
Meerijden op de achterbank in die grote auto (met het typerende ‘sharknose’ ontwerp), was iedere keer weer een gewéldige ervaring. De geur van het interieur, het zicht op het BMW logo op het stuur, tussen de stoelen door.
Dat je op een kleedje moest zitten, om de auto niet smerig te maken, gaf een extra gevoel van exclusiviteit en onbereikbaarheid aan opa’s auto.

Allerlei merken kwamen er in de loop van de tijd op het wensenlijstje, van bereikbare modellen tot exotische wagens als de Ferrari F50. Eén merk had daarbij niet zo de interesse van Hessel: Porsche zat niet op de radar. “Ik vond Porsche’s altijd maar saai en niet spectaculair”.

Verliefd op een 997

Tót hij aan de slag ging als stagiair bij Autoweek en een redacteur bezig zag met foto’s van de Porsche 911 (997) Sport Classic: “Toen ik die foto’s zag was ik op slag verliefd, en dat ben ik nog steeds. Vanaf dat moment ging ik mij verdiepen in de historie en techniek van Porsche, en kwam er al snel achter hoe geniaal ze zijn. Dat ze niet exotisch ogen maar wel exotisch zijn om te rijden, fascineerde me het meest.”

Na jaren van informatie verzamelen, kennis vergaren van de zwakke punten en het maken van een opties-wensenlijstje, was het eindelijk zover. 11 jaar na de eerste échte kennismaking met Porsche, was Hessel in de markt voor zijn eigen 911!

Het moest een zwarte 996 worden, met grijs interieur en Turbo stoelen. Uiteraard met aankoopkeuring en een paar uitvoerige proefritten. Alles moest kloppen, zeker voor dit geld.

Liefde maakt blind.

Plots was hij daar, de grote roze, verliefde wolk. Een arktissilbermetallic 996, met zwart interieur, zonder Turbostoelen. Precies wat hij níét wilde, maar onbewust toch al die tijd had gezocht. De liefde was voor Hessel zo groot, dat alle principes overboord werden gegooid: niks aankoopkeuring, geen proefrit en op afstand aangekocht in Zweden via Facetime!

Werks LeistungsSteigerung Paket X51

Waarom is dit uiteindelijk dé droomauto van Hessel? Deze 996 heeft het X51 optiepakket, officieel Werks LeistungsSteigerung (WLS) genaamd. Naast iets meer vermogen (25 pk), is een met deze opties uitgerust M96 motorblok vooral interessant door zijn aanpassingen uit de motorsport. Het blok is steviger en levert zijn vermogen soepeler aan de achterwielen.

Waarom bood Porsche het optiepakket WLS X51 pakket aan?

1. Kinderziektes oplossen in het vloeistofgekoelde blok

WLS X51 is om twee redenen is ontwikkeld. Ten eerste is dit het eerste vloeistofgekoelde 911 blok van Porsche. Men ontdekte dat er bij de vroege serie motoren problemen zijn met de smering en dat in cilinder 6 oververhitting kan ontstaan. De WLS optie is een aanpassing aan het motorblok die deze problemen tracht te verhelpen (eigenlijk een motorfacelift 😉 ) Daarvoor werd het blok aangepast met:

  • Een ander carterpan met grotere aluminium tussenschotten om droogvallen van een deel van de cilinders in bochten te voorkomen. De seriematige zijn van plastic;
  • Aangepaste uitlaatspruitstukken met een betere doorstroom
  • Verbeterde in- en uitlaatkanalen (uitgefreesd en gepolijst)
  • Aluminium inlaatsysteem
  • Verbeterde cilinderkoppen
  • Aangepaste zuigers die zorgen voor een swirl-effect bij het aanzuigen.
  • Gemodificeerde kleppen
  • Een grotere krukas
  • De toevoeging van een extra oliepomp
  • Extra olieleidingen voor cilinder 4 en 6
  • een derde radiator voor meer koeling
  • Anders ingeregeld motormanagement, waardoor het maximum aantal toeren met 200 wordt verhoogd.
2. De eerste GT3…

De 996 generatie van de Porsche 911 is de allereerste waarbij binnen het modelprogramma een GT3 uitvoering leverbaar werd. De serieproductie werd gestart om de 996 te homologeren voor de FIA GT3 Cup. Hoewel er veel ervaring is bij Porsche met GT racen, was dit door hen nog niet eerder gedaan met een vloeistofgekoelde motor.

X51 de GT3 motor?

Het verhaal gaat, dat de X51 optie als basis diende voor het GT3 blok. Dit ligt iets genuanceerder. Porsche maakte in de 996 GT3 Cup gebruik van een Metzger-blok dat sterk leek op een combinatie van dat van de Porsche 962 en 959. Men was er niet zeker van dat deze motor volledig binnen het reglement van de FIA GT Cup zou vallen. Het was immers geen volledig vloeistofgekoelde unit, maar een mix van luchtgekoeld met waterjets voor de koeling van de krukassen. Daarnaast was het geen serieblok, wat homologatie in de weg kon staan.

996 GT3 Back-up plan

Porsche ingenieurs zorgden met die reden voor een back-up plan: de vloeistofgekoelde 996 motor werd voorzien van GT3 waardige upgrades: de motor met WerksLeistungsSteigerung X51 pakket. Deze optie was gewoon verkrijgbaar via de dealer wat homologatie zou vergemakkelijken en intussen voor extra praktijk kilometers zou zorgen bij particuliere kopers. Superhandig om informatie mee te verzamelen.

De FIA had uiteindelijk geen reglementaire bezwaren tegen het Metzger-blok in de GT3 en daarmee werd de 996 GT3 ook voor het productiemodel seriematig voorzien van deze speciale krachtbron. X51 bleef een heel erg fijn pakket voor de ‘standaard’ 996 lijn. Je zou kunnen zeggen dat, met optiepakket X51, de 996 de GTS werd.

Vliegend naar Malmö en rijdend terug

Het moment is daar: Hessel en z’n vrouw vliegen naar Zweden waar het al volop herfst is. De Porsche 996 hadden ze alleen nog maar via internet gezien, maar nu gaat de koop toch écht worden afgerond. Wat een opluchting dat er een hele dikke map met onderhoudshistorie bij zit! Het IMS lager is al preventief vervangen, de ophanging is reeds vernieuwd met een heel goede H&R schroefset en optiecode 220 schijnt ook aanwezig te zijn: de wagen is voorzien van een 40% locking differential. Kortom, een échte rijdersauto!

Terug naar de veerboot en daarna de bochtige Duitse wegen, wordt pas goed duidelijk wat een geweldige auto Hessel heeft gekocht: “De wegligging, het vermogen, het gevoel van het sturen, het unieke en zeer precieze remgevoel is echt niet te geloven. Zeker van een auto die al wat jaren mee gaat.”

Eindelijk een kenteken!

Na een tijdrovende en saaie procedure bij de RDW, kreeg de auto eindelijk (na bijna 3 maanden) een Nederlands kenteken en kon het genieten beginnen. Voor de zekerheid heeft Hessel nog een beurt en grondige check laten uitvoeren bij Porsche specialist Longhoods in Kolham, die vaststelde dat het een puntgave 996 betrof. Alleen de uitlaatdempers zijn aan vervanging toe, na 23 jaar zijn deze doorgeroest.

Porsche, there is no substitute.

Inmiddels is Porsche helemaal onder de huid van Hessel gekropen en deelt hij deze passie graag met anderen. Zo heeft hij geweldige leren rijdershandschoenen ontwikkeld, speciaal voor mensen die het plezier van sturen in een sportwagen begrijpen en voelen. Als eerbetoon staat op de drukknoop een Fuchs velg. Deze driving gloves zijn te bestellen via 911heaven, of bij Roadr.nl

Bestel met 15% korting!

Volgers van 911heaven.nl krijgen 15% korting op de heerlijke driving gloves van Roadr! Gebruik bij het afrekenen de code: 911heaven

Bestel nu op Roadr.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.