Spark 1:43 Schaalmodel van de winnende auto van Larry ten Voorde in de Porsche Supercup 2020. Je geld meer dan waard!

Hollandsch Glorie in de Porsche wereld

Patrick Huisman en Jeroen Bleekemolen

Als Porsche coureur is het behalen van het kampioenschap in de Porsche Supercup één van de meest prestigieuze titels. Onze landgenoot Patrick Huisman was 4 seizoenen heer en meester, tussen 1997 en 2000, met het Olaf Manthey Racing team. In 2008 én 2009 pakte Jeroen Bleekemolen tweemaal de titel. Er is dus flink wat Nederlandse eer te verdedigen in deze merken cup!

Larry ten Voorde in de Porsche Supercup

Op 22-jarige leeftijd stapt Larry ten Voorde in de Supercup serie, met Team Project 1. Na zijn eerste seizoen af te sluiten met een verdienstelijke 10e plaats, stapt Ten Voorde over naar Team MRS GT-Racing met een 4e plaats overall als geweldige eindklassering.

Toetreden tot de upperclass met GP Elite

In 2020 is daar opeens een nieuw, helemaal Nederlands, team op de grid: GP Elite uit De Rijp staat met 5 wagens aan de start. Larry ten Voorde begint het seizoen met de auto met startnummer 25 en rijgt de podiums aan elkaar. Met een nipt verschil van 7 punten voorsprong op de nummer 2, wordt Larry Porsche Mobil 1 Supercup kampioen!

Sparkmodel Porsche 911 GT3 Cup schaalmodel

Het heeft even geduurd, maar éíndelijk is er nu een schaalmodel beschikbaar van een GP Elite Supercup wagen. Uiteraard die met startnummer 25 van kampioen Larry ten Voorde. High-end fabrikant Spark heeft een nauwkeurig en gedetailleerd model neergezet.

Volledig met de hand gebouwd

Spark produceert sinds het jaar 2000 super realistische schaalmodellen, met als grote passie de GT racerij. De eerste series waren vervaardigd van resin, maar tegenwoordig zijn de modellen van Zamac met plastic onderdelen.

Dat de auto’s handgebouwd zijn, is goed te zien. Alle onderdelen passen perfect en de bestickering zit strak op de juiste positie. Er is veel oog voor detail, zelfs de correcte kleur van de center lock wielmoeren is aangebracht en ontbreekt het uitlaatsysteem aan de onderkant niet. De auto wordt geleverd in een stofdichte acryl hard case, met een houten sokkel.

het origineel

Een week na het behalen van het kampioenschap, had ik het geluk voor 911heaven.nl welkom te zijn in De Rijp bij GP Elite, voor het maken van wat merchandise foto’s voor 911heaven.nl. De echte auto van Larry heb ik daar van heel dichtbij gezien en kan goed zien dat de vertaling door Minimax naar 1:43 goed is gelukt!

Kleine kritiekpuntjes zijn er ook

De auto is echt exact op 1:43 schaal: de Porsche 911 GT3 Cup is 4,58 meter lang, wat gedeeld door 43 uitkomt op 10,6 cm. Dit klopt tot op de millimeter nauwkeurig bij het model! Erg goed gedaan. Het is bijzonder dat de velgen wat klein aandoen, vooral naast andere Porsche GT3 modellen van Spark. Wat raar is, want de velgen zijn omgerekend van 18 inch (1,06 cm in 1:43) met 1,20 cm zelfs nog te groot op schaal. Mijn indruk is, dat het wordt veroorzaakt door de abnormaal grote velgen die gewoonlijk onder de 1:43 modellen zitten. Ik ben gewend geraakt aan dik gevulde wielkasten.

Daarnaast vind ik de koplampunits wat te simpel uitgevoerd. De echte xenon-units hebben meer details dan Spark heeft toegevoegd.

Conclusie

Met de replica van de auto, die het eerste Supercup kampioenschap binnenhaalde voor Larry ten Voorde en GP Elite – en daarmee de Nederlandse eer weer verdedigde in de serie-, haal je een natuurgetrouw, gedetailleerd en kwalitatief hoogstaand model in je verzameling. De afwerking is perfect, de bestickering superstrak en de interieurdetails uitmuntend. De ongeveer 65 euro die het model in de winkel kost, is de handgebouwde auto meer dan waard.

Rating (10/10)

exterieur: 9 punten
details: 8,5 punten
bouwkwaliteit: 10 punten
materiaalgebruik: 10 punten
prijs/kwaliteit: 10 punten
eindcijfer: 9,5

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.